پرسش های حقوقی با پاسخ های مختصر و مفید
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در سلسله پرسش های حقوقی مجله دلتا به بسیاری از سوالاتی که توسط مخاطبان مجله درباره برخی از موضوعات پرکاربرد حقوقی پرسیده شده بود، پاسخ داده شد. در این نوشته نیز به چند سوال پرتکرار و مهم با موضوعات مرتبط با حقوق خانواده و حقوق جزا پاسخ داده خواهد شد.

1- مهریه ای که مربوط به سال‎های قبل بوده، چگونه به قیمت روز محاسبه می‎شود؟ کارشناسان دادگستری چه مبنایی برای محاسبه مهریه به نرخ روز دارند؟

افراد می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه و با وارد کردن سال عقد، سال قبل از وصول مهریه و مبلغ مهریه به عدد، از ارزش روز مهریه خود مطلع شوند.

همچنین، بر اساس ماده 2 آیین‌نامه اجرایی الحاقی به ماده 1082 قانون مدنی، نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به ترتیب ذیل است:

  • مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد = ارزش مهریه در حال حاضر

به طور مثال اگر ازدواج با مبلغ مهریه دویست هزار ریال در سال 1352 تحقق یافته و قرار باشد مبلغ مذکور در حال حاضر تأدیه گردد، برای محاسبه مبلغ مهریه در حال حاضر (سال 1389) از رابطه ذیل استفاده می‌گردد:
مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × عدد شاخص در سال 1388 ÷ عدد شاخص در سال 1352 = ارزش مهریه در حال حاضر (سال 1389)

همچنین، اگر زنی در سال 1369 با مردی ازدواج کرده باشد و مهریه او یک میلیون ریال باشد و در اردیبهشت ماه 1396 گواهی عدم امکان سازش درخواست شده باشد یا در این تاریخ زوجه مهریه خود را از اجرای ثبت یا دادگاه با وجود ادامه زندگی مشترک مطالبه کرده باشد، میزان مهریه قابل پرداخت بدین نحو محاسبه می گردد:

مهریه چیست؟

پرسش های حقوقی

2- کتک زدن زن توسط شوهرش چه مجازاتی دارد؟

ضرب و شتم افراد، عملی خلاف قانون و جرم می‌باشد. حتی اگر مرد همسر خود را بزند. به عبارت دیگر زنان همواره مورد حمایت قانونگذار بوده‎اند و هیچ مردی نمی‌تواند همسر خود را مورد آزار و اذیت قرار دهد. بنابراین زن می‌تواند با مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم، اقدام به ثبت شکایت علیه همسرش نماید. در ادامه روند رسیدگی، دادسرا او را به سازمان پزشکی قانونی مربوطه جهت معاینه معرفی می‌کند تا نتیجه را به آن مرجعه قضایی جهت تعیین دیه و مجازات جرم ارائه دهد.

3- اگر خوانده (شخصی که از او در مراجع قضایی شکایت شده است) بعد از دوبار ابلاغِ شورای حل اختلاف در جلسه شورا شرکت نکند، چه می‎شود؟

با استناد به ماده 95 قانون آیین دادرسی مدنی، عدم حضور خوانده مانع از رسیدگی نبوده و بدون حضور خوانده نیز دادگاه مبادرت به صدور رای می‌کند و رای صادره به او ابلاغ خواهد شد.





:: برچسب‌ها: پرسش های حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: